Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Vierailu Raahen luotsiasemalle

Tietoa toiminnasta

Tämä nykyinen luotsiasema valmistui vuonna 1995. Ikkunasta näkyy vanaha helemimölijä ja aava meri (kuva oik. ylhäällä). Laiva on tulossa mutta sitä ei sumun seasta näy. Se näkyy vain tietokoneen ruudulla. Luotsit ohjaavat laivoja satamaan ja satamasta pois. Osa laivoista osaa perille ilman luotsia.

Raahe, Hailuoto ja Kemi päivystävät.

Luotsiasemalla on aina päivystys. Teimme pikaisen yllätysvierailun. Luotsiasema on linja-autokierroksemme varrella, joten siitä on syytä tietää perusasiat.

Kuvat: Kirsti Vähäkangas

Raahen matkailuoppaat tutustuivat Raahen luotsiaseman
toimintaan 16.5.2002.

Asiantuntijan esitystä kuunnellaan korva tarkkana - paitsi Taina, joka oli joskus hamassa menneisyydessä päässyt luotsiveneen kyytiin ja vaipui muistoihin.

Luotsiaseman edessä on tämä hieno majakkalamppu. Taina
oli vähällä myöhästyä kuvasta, mutta ehti juuri ja juuri mukaan.

Luotsiaseman seinällä olevat laivataulut eivät esitä ihan tämä päivän kuljetuskalustoa. Kyseessä ovat maineikkaat purjelaivat viime vuosituhannelta.

Lisätietoja:
Merenkulkulaitos

Vierailu Raahen merimieskirkolle

Raahen matkailuopppaat tutustuivat merimieskirkon toimintaan 16.5.2002.

Tietoa toiminnasta

Vuonna 2002 Raahen merimieskirkossa kävi 1012 merenkulkijaa, jotka edustivat kymmeniä eri kansallisuuksia. Kävijämäärä lisääntyy kaiken aikaa. Paikka on osoittanut tarpeellisuutensa ja laajentaminen on suunnitelmissa.

Kirkolla on kauppa, kahvila, sielunhoitohuone, alttari, keittiö, Internet-yhteydet, kirjoja, lehtiä. Osa kirjoista on saatu lahjoituksina, osa tulee Suomen Merimieskirkko ry:n ja Biblia-seuran kautta. Kirkko ottaa vastaan kirja- ja lehtilahjoituksia.

Kaikki kirkolliset toimitukset ovat sovittaessa mahdollisia. Kirkko pyytää papin paikalle tarvittaessa. Keskusteluapu on monille pitkillä matkoilla oleville merimiehille tarpeen. Koti-ikävä vaivaa.

Raahessa toimii Suomen vanhin Merimies- ja pakanalähetysseura. Merimieskirkko saa sen kautta tukea toiminnalleen.

Tarina kertoo, että purjelaivakaudella eräs juuri valmistunut laiva kaatui, kun sitä oltiin lykkäämässä vesille. Tapahtumaa seurasi laivanvarustajan poika.

- Oishan se pitäny arvata, että näin täsä käy ku meillä ei ikkään rukkoilla, kerrotaan pojan kommentoineen tapahtunutta.

Tämän tapahtuman jälkeen välittömästi perustettiin Raahessa Merimies- ja pakanalähetysseura.

No niin, tässähän me kaikki olemme nätisti ja hyvässä järjestyksessä kuvaa varten. Paitsi rahastonhoitajamme Maikki,
joka kaivelee euroja kassistaan.

Merimieskirkon sielunhoitohuoneessa on alttari. Tässä on hyvä hiljentyä sanan ääreen. Myös kirkolliset toimitukset ovat mahdollisia.

Puheenjohtajamme Pirkko kirjoitti vieraskirjaan runon ja kauniit kiitokset esittelystä. Tämä oli meille useimmille ensi vierailu merimieskirkossa.

Rahastonhoitajamme Maikki ostoksilla. Jokainen opas sai hienon meriaiheisen kassin, jossa esitteet ensi kesänä keikkuvat iloisesti turisteille.

Lisätietoja:
Suomen Merimieskirkko ry

Tämän jutun myötä Raahen matkailuoppaat haluavat lausua kiitokset sekä luotsiaseman että merimieskirkon henkilökunnalle esittelyistä.

Raahessa 18.5.2002 - Teksti ja kuvat: Kirsti Vähäkangas

Sivua ei päivitetä. Tarkista toiminnasta kertovat tiedot toimijoilta.

Kirkot Raahessa

Raahen kaupungin alueella toimii yhteensä viisi virallista kirkkoa, ne ovat:

1. Raahen kirkko
  2. Saloisten kirkko