Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Santaholma

Kuva: Kirsti Vähäkangas

5.6.2007

Santaholman sahan raunioita. Alueelle on rakennettu ratsastustalli. Suunnitteilla on maneesi.

Joukko reippaita matkailuoppaita kerääntyi pyöräillen Tornitalon juurelle tuona aurinkoisena tiistai-iltana. Tutustumiskohteet olivat tällä kertaa Pikiruukimäen teollisuuslaitokset kautta aikojen sekä Santaholman sahan alue, jossa toimii Raahen Ratsastuskoulu. Asta ansiokkaasti toimi oppaanamme. Lopuksi pyöräilimme Lapaluotoon Meripelastusyhdistyksen majalle nuotioimaan ja kahvittelemaan.

Nykyisen Miilukankaan ja Keycastin tehdashallit sijaitsevat allueella, jossa on ollut teollisuutta melkeinpä Raahen perustamisesta saakka: mylly, pikiruukki, Ruona, sähkölaitos. Tänne hyökkäsivät engelsmannit Krimin sodan aikana tekemään tuhojaan.

Tässä on Santaholman joku joku ratas.
Uskokaa pois. Se lymyää tuolla piilossa mutta siellä se on. Ja toivottavasti joku sen pelastaa talteen.

- Onpas täällä hienoa! Meillä ei ole ollut minkäänlaista käsitystä alueen nykyisestä käytöstä. Hyvä, että tulimme tutustumaan.

- Onpas tämä hyvää. Voiko olla suurempaa makunautintoa kuin nuotiossa kärvennetty makkara? Ei!

Kiitokset Astalle mielenkiintoisesta opastuksesta. Meripelastusyhdistykselle kiitokset siitä, että saimme paistaa makkaraa kauniissa merimaisemassa ja nauttia iltakahvit viihtyisässä majassa.

Kuten aina matkailuoppaiden retkillä: olimme tälläkin retkellä sivistäneet itseämme, olimme oppineet uusia asioita, joilla voimme ilahduttaa matkailijoita seuraavilla kiertoajeluilla.

Raahessa 5.6.2007

Kirsti Vähäkangas